سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کامپوزیت.شیمی.پلاستیک.چسب.رزین.الاستومر.پلیمر


ساعت 11:52 صبح دوشنبه 87/8/6


رشته مهندسی پلیمر نسبت به رشته های مهندسی دیگر جوان تر است و شکوفایی ان از جنگ جهانی دوم آغاز شده است.اما به دلیل کاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف این رشته به سرعت رشد کرده و امروزه جزو یکی از رشته های مهم کشورهای صنعتی میباشد.
پلیمر به دو دسته طبیعی و مثنوعی تقسیم میشود که پلیمر طبیعی موادی مانند ترکیبهای سلولزی چوب کاغذ و پشم هستند اما پلیمر مصنوعی در دوران جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفت چون که دانشمندان متوجه شدند که از مواد نفتی میتوان مواد پلیمری مصنوعی رساخت.از این رو مهندسی پلیمر با ساخت پلیمرهای مصنوعی توسط محققین شکوفا گردید و اکنون تنها با گذشت 5 دهه از ان دوران این رشته به حدی رشد کرده که پیشرفت تکنولوژی ارتباط تنگاتنگی با طراحی و ساخت مواد پلیمری دارد. مهندسی پلیمراز20 سال پیش در ایران مورد توجه قرار گرفت.البته در آغاز یکی از گرایش های مهندسی شیمی بود.


مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر
رشته مهندسی پلیمر به تولید مواد پلیمری از قبیل پلاستیک لاستیک الیاف مصنوعی و رزین و مواد صنعتی دیگر میپردازد از این رو اهمیت بسیاری دارد.
هدف رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید محصولات پلیمری مثل لاستیک و پلاستیک و الاستومر و رزین و مواد مورد نیاز صنعت است.البته پلیمرها کاربرد پزشکی هم دارد.مثلا اگر کشکک زانوی کسی اسیب دیدو ترمیم ان امکان پذیر نباشد شبیه همان کشکک زانو را با مواد پلیمری درست میکنند و یا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته میشوند که به این مواد پلیمری پلیمرهای زیستی میگویند.

مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ
ایا میدانید امروزه 4 الی 5 درصد از درامد ناخالص دولتها صرف خوردگی فلزات میشود؟
البته در ایران هنوز اماری در این مورد ارائه نشده امه کمیته " تحقیقات رنگ و خوردگی" معتقد است که از دیرباز یکی از معضلات پخش فراوردهای نفتی ایران مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله ها بوده است.
حال برای مبارزه با این مشکل چه باید کرد؟
پاسخگوی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا یک بخش مهم از دروس این رشته در مورد پوشش دهی (یکی از راههای مبارزه با خوردگی) میباشد.


فرصتهای شغلی یک مهندس پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ ( در حد کارشناسی):
همه ساله در جهان هزارن تن رنگینه مصنوعی تولید میشود.اگر بخواهیم فقط برای رنگرزی الیاف به جای رنگینه های مصنوعی از رنگینه های طبیعی استفاده کنیم مساحتی چند برابر کره زمین برای کاشت گیاهان رنگی لازم است. این نشان دهنده گستردگی بازار کار فارغ التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ است که میتوانند در کارخانجات رنگ سازی به تولید رنگینه های مصنوعی بپردازد.بازار کار فارغ التحصیلان این رشته تنها شامل کارخانجات ساخت رنگ نمیشود.فارغ التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی وعلوم رنگ میتوانند در دو زمینه عمده فعالیت کنند که یکی از آنها طراحی فرمول وساخت رنگ ودیگری طراحی فرمول وساخت پوشش ها که خود به دو بخش پوششش های صنعتی مثل ضد خوردگی وپوشش های تزئنی مثل رنگ در ها ودیوارها تقسیم میشود.

فرصتهای شغلی یک مهندس پلیمر ( در حد کارشناسی ):
امروزه بیش از 50%قطعات خودرو از مواد پلیمری تولید می شود این در حالی است که شرکت های خودرو سازی همچنان در تلاش هستند تا هرچه بیشتر از مواد پلیمری در ساخت خودرو ها استفاده کنند. باید پذیرفت حتی اگر مواد پلیمری فقط در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می گرفت خبر فوق نشانگر موقعیت شغلی گسترده مهندسی پلیمر در بازار کار بود.
اما در حال حاضر مواد پلیمری تنها در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار نمی گیرد . امروزه مواد پلیمری در صنایع مختلف بسیار پر اهمیت است . برای مثال در صنایع برق – الکترونیک ومخابرات پلیمر های مصنوعی بعنوان عایق های الکتریکی جایگاه بسیار مهمی دارند به گونه ای که امروزه اگر پلیمرها نباشند صنایع برق نمی توانند به اهداف خود برسند .
درصنعت پوشاک نیز پلیمر ها در تولید پوشش ها – تن پوش ها وکف پوش ها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل ونقل زمینی (خودرو سازی وقطار و...) هوایی (هواپیما و...) دریایی ( کشتی و... ) پلیمرها حضور چشمگیری دارند وبالاخره در صنایع نظامی – پزشکی وکشاورزی وبسته بندی کاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است.

مشکلات شغلی
گمنامی رشته مهندسی پلیمر یکی از مشکلاتی است که بیشتر فارغ التحصیلان ین رشته از آن سخن می گویند. آنها معتقدند که بیشتر مدیران صنایع وشرکت های دولتی وخصوصی از کارایی مهندسان پلیمر اطلاعی ندارند وبه جای مهندسی پلیمر از لیسانس شیمی استفاده می کنند وجالب این است که هر شرکتی که یک مهندسی پلیمر استخدام کرده تازه به کارایی فارغ التحصیل این رشته پی برده است. چون فارغ التحصیل رشته شیمی طراحی فرمولاسیون را نمی خواند وتازه بعد از ورود به بازار کار اطلاعاتی را که یک مهندس پلیمر طی 4 سال بدست آورده با کار وتجربه در صنعت به دست می آورد.



من برنده ام چون مرز بین هدف وآرزو را می شناسم.

¤ نویسنده: امید مومن

نوشته های دیگران ( )

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
16
:: بازدید دیروز ::
9
:: کل بازدیدها ::
88014

:: درباره من ::

کامپوزیت.شیمی.پلاستیک.چسب.رزین.الاستومر.پلیمر


:: لینک به وبلاگ ::

کامپوزیت.شیمی.پلاستیک.چسب.رزین.الاستومر.پلیمر

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

پلیمر هوشمند-سیالات مغناطیسی-سیالات مغناطیسی .

:: آرشیو ::

عمومی
کامپوزیت

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من::

مهندسی پلیمر
سجاد
امین
انجمن علومهندسی پلیمر و شیمی ایران

:: خبرنامه وبلاگ ::