سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کامپوزیت.شیمی.پلاستیک.چسب.رزین.الاستومر.پلیمر


ساعت 1:34 عصر دوشنبه 87/8/6

بنام خداوند بخشنده مهربان

چسب ها جزوه پلیمر های مصنوعی آلی طبقه دبندی می شوند

چسب ماده ای است که میتواند بین دو سطح اتصال چسبی بوجود بیاورد.یک اتصال چسبی دو سطح جامد بههم اتصال یافته است که لایه نازکی از یک چسب را شامل میشود.

چسبندگی دو جسم به یکدیگر توسط یک چسب پدیده ای است که در آن سطوح اتصال یابنده ممکن است از طریق جذب فیزیکی و یا جذب شیمیایی 0مثل نیروهای واندر والسی والقایی و پیوندهای هیدروژنی به یکدیگر اتصال یابند.

چسبیدگی را میتوان به صورت میزان جذب بین سطح جامد و یک فاز دوم هم تعریف نمود.فاز دوم از قطرات خیلی ریز یک مایع و یا فیلمی پیوسته از یک مایع(یا جامد)تشکیل یافته است.

طبقه بندی:

امروزه انواع زیادی از چسب ها مورد استفاده قرار میگیرند و روش دسته بندی جامعی که در برگیرنده همه آنها باشد وجود ندارد.

در اینجا چند روش معمول تقسیم بندی چسب ها جهت آشنایی با انواع آنها به صورت زیر معرفی می شود.

1-طبقه بندی بر اساس نام جزئ اصلی در فرمول چسب ها

این روش تنها برای چسب هائی که در فرمول آنها یک جزئ اصلی وجود دارد مفید می باشد.بر مبنای این روش چسب ها را در قالب طبیعی و مصنوعی می توان نام برد:

الف:چسب های دارای جزئ اصلی طبیعی-ماده طبیعی موجود در چسب ممکن است از نوع سلولوزی و یا پروتئینی باشد.چسب های نوع سلولوزی مانند چسب نشاسته -دکسترین و یا صمغ گیاهی .چسب های پروتئینی ممکن است حیوانی و یا گیاهی باشند.نوع حیوانی مثل البومین خون -کازئین و غیره و نوع گیاهی مثل آرد دانه لوبیا آرد بادام و غیره می باشد.

از چسب های دارای پایه مواد طبیعی به غیر از سلولوزی و پروتئینی می توان از نوع کائوچوی طبیعی سیلیکات سدیم و شلاک نام برد.

ب:

چسب های دارای جزء اصلی مصنوعی-ماده مصنوعی جزء اصلی چسب ممکن است یکی از مواد ترموپلاستیکی (مانند پلی وینیل الکل-نایلون-پلی آکریلیک)و یا یکی از رزین های ترموستی (مانند رزین فنلی -آمینی -اپوکسی)باشد

این طبقه بندی شامل چسب هایی نمی شود که در فرمول اصلی آنها دو یا چند جزء با اهمیت یکسان (یا اصلی) وجود دارد.

برای مثال اگر در فرمول چسبی یک رزین فنلی با یک ترمو پلاستیک وجود داشته باشد (هذ دو جزء اصلی اند)طبقه بندی فوق شامل آن نمی گردد.

 

 

 

 

2-دسته بندی بر اساس نوع مصرف آنها

در این تقسیم بندی چسب ها بنا به موارد مصرف انها به ساختمانی(ساختاری) و غیر ساختمانی تقسیمم بندی میشوتند.

معمولا چسب هایی را ساختمانی میگویند که در چسباندن اجزاء سازنده جسمی که باید تحت تنش بالا قرار گیرد بهکار میروند.

کار این چسب ها نگه داشتن سطوح به یکدیگر و ایجاد مقاومت در برابر تنش0کششی-تراکمی-برشی)وارده به سطوح جسم می باشد.

چسب های غیر ساختمانی موادی هستند که اتصالات چسبی ضعیفی را موجب می شوند و عمل تثبیت (یا پخت)را انجام نمیدهند -به طوری که سطوح چسبیده شده به راحتی از هم جدا میشوند.کاربرد این نوع چسب ها در بر چسب زدن -بسته بندی-چسباندن کاغذ دیواری و کف پوش و غیره می باشد.

همچنین موادی که جهت آب بندی -درزگیری و بتونه کاری در برابر نفوذ گازها (یا بخارات)بکار میروند از این نوع چسب ها هستند.

3-تقسیم بندی بر اساس نوع ماده نوع مواد اتصال یابنده

در این روش چسب ها به نوع چسب چوب-کاغذ -فلز-سرامیک-پلاستیک-و غیره تقسیم میشود.

4-تقسیم بندی بر اساس میزان مصرف چسب

در اینجا چسب ها به انواع صنعتی و خانگی تقسیم میگردند.چسب های صنعتی در مقیاس وسیعی مصرف می شوند.در حالی که چسب های خانگی که در بسته بندی های کوچک عرضه میشوند با وجود اینکه مصارف گوناگون دارند در جحم کمتری مصرف می گردند.

 

 

 

تاریخچه استفاده از چسب ها

یکی از قدیمی ترین روشهای اتصال اجسام به یکدیگر استفاده از چسب ها بوذه است و آثار گذشته نشان میدهد که حدود 3 هزار سال پیش از چسب استفاده شده است.چسب های قدیمی حالتی شبیه به قیر داشته اند و برای مثال از آنها به صورت ساروج در ساخت برج بابل استفاده شده است.

تا قرن 20 تکنولوژی چسب ها پیشرفت بسیار کمی داشته است.در جنگ جهانی دوم قدم های بزرگی برای اتصال فلزات به یکدیگر برداشته شد.برای این منظور از مخلوط رزین فنولی با پلی کلروپن و یا نیتریل رلبر چسب های مفیدی ساخته شد.

در سال 1950 به منظور چسباندن فلزات به یکدیگر تلاش فراوانی شد و نمونه هائی از چسب های اپوکسی که قدرت چسبندگی بسیار خوبی به مواد مختلف دارند تهیه گردید.

تکنولوژی چسب ها در سه دهه اخیر رشد زیادی نموده است.برای مثال آمار نشان میدهد که در سال 1966 در حدود هفت میلیون پوند چسب در دنیا مصرف شده است که نسبت به مصرف سال 1965 پانزده درصد افزایش داشته است.چسب های ساختمانی از رشد تولید و مصرف بیشتری برخوردارند و فرمول های جدیدی از این نوع چسب ها همواره برای کاربردهای جدید ارائه می گردد.تولید کنندگان این چسب ها هم برای تولید انواع آنها رقابت میکنند.

امروزه در دنیا بیش از صدها سازنده و فرمول دهنده چسب وجود دارد و این تعداد روز به روز افزایش می یابد.. برای مثال در آمریکا بصورت یک حرفه درآمده که در ان هزارانن نفر به کار و فعالیت مشغولند.

مواد تشکیل دهنده فرمول یک چسب:

بسیاری از چسب ها که در گذشته موذد استفاده قرار می گرفتند از یک ماده در آب و یا یک حلال آبی تشکیل می شدند-اما امروزه با وجود اینکه این نوع چسب ها هنوز هم به کار میروند معمولا چسب از مخلوطی از

چند ماده ساخته میشود که هر کدام می تواند آلی یا معدنی باشد.اجزائ تشکیل دهنده یک چسب بر حسب فرآیند چسباندن و نوع جنس سطوح توآم با طرح محل های متصل شونده تعیین میگردد.

در مخلوط اجزا مختلف یک چسب یک جزء پایه وجود دارد که تعیین کننده استحکام اتصال چسبی است.این جزء پایه یک پلیمر مصنوعی یا طبیعی است.

در زیر اجزاع عمده سازنده یک چسب به غیر از جزء پایه معرفی می شود:

حلال یا رقیق کننده:نقش این جزء تنضیم گرانروی چسب است و تامین یکنواخت یک پوشش نازک چسبی را میسر می سازد.بعضی اوقات یک رزین مایع به منظور کنترل گرانروی به چسب افزوده می شود.

کاتالیزور ها و پخت کننده ها:

این مواد موجب تثبیت چسب می گردند.پخت کننده معمولا با جزء اصلی چسب واکنش داده و ممکن است مونومر پلیمر و یا مخلوطی از دو یا چند ماده باشد.نسبت مولی ماده پخت کنده به جزء پایه بر خواص فیزیکی چسب اثر دارد.

برای مثال یک ـمین ساده و یا یک پلی آمید به کمک یک کاتالیز ور می تواند چسب های دارای پایه رزین اپوکسی را از طریق تشکیل پیوند های عرضی پخت نماید.

.اسیدها بازها نمکها و پراکسید ها از جمله موادی هستند که افزلایش هر کدام به مقدار خیلی کم به چسب های دارای پایه رزین تر موستی موجب تسریع در عمل پخت و در نتیجه کاهش زمان پخت میشود.

تسریع کننده ها:با افزایش این مواد به چسب سرعت پخت را میتوان کنترل نمود .نوع ماده شیمیائی و مقدار آن در این امر موثر است.

بازدارنده و کند کننده:وجود بازدارنده در چسب موجب توقف واکنش تثبیت یا پخت میشود و کند کننده هم سرعت این واکنش را کاهش میدهد.

 

تعدیل کننده(یا اصلاح کننده این مواد از نظر شیمیائی خنثی بوده و به چسب افزوده میشوند تا نحوه استفاده از و یا خواص فرآیند چسبندگی را تغییر دهند.این مواد شامل پرکننده - نرم کننده- تینرها - خیسکننده ها و ضد کف کننده ها هستند و هر کدام به منظور خاص به چسب افزوده میشوند.اگاهی از اثر هر یک از این مواد بر محصولات پلاستیکی گویای نقش آن در فرمول یک چسب است.


¤ نویسنده: امید مومن

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:20 عصر دوشنبه 87/8/6

پلیمرهای بلوری مایع

این پلیمرها بتازگی در بین مواد پلاستیکی ظهور کرده است. این مواد از استحکام ابعادی بسیار خوب ، مقاومت بالا ، مقاومت در مقابل مواد شیمیایی توام با خاصیت سهولت شکل پذیری برخوردار هستند. از این پلیمرها می‌توان به پلی اتیلن با چگالی کم قابل مصرف در ساخت عایق الکتریکی ، وسایل خانگی ، لوله و بطریهای یکبار مصرف ، پلی اتیلن با چگالی بالا قابل مصرف در ظروف زباله‌ها بطری ، انواع مخازن و لوله برای نگهداری و انتقال سیالات ، پلی اتیلن شبکهای ، پلی پروپیلن قابل مصرف در ساخت صندوق ، قطعات کوچک خودرو ، اجزای سواری ، اسکلت صندلی ، اتاقک تلویزیون و... اشاره نمود.

پلیمرهای زیست تخریب پذیر

این پلیمرها در طی سه دهه اخیر در تحقیقات بنیادی و صنایع شیمیایی و دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. زیست تخریب پذیری به معنای تجزیه شدن پلیمر در دمای بالا طی دوره مشخص می‌باشد که بیشتر پلی استرهای آلیفاتیک استفاده می‌شود. از این پلیمرها در سیستم‌های آزاد سازی دارویی با رهایش کنترل شده یا در اتصالات ، مانند نخ‌های جراحی و ترمیم شکستگی استخوانها و کپسولهای کاشتی استفاده می‌شود.

پلی استایرن

این پلیمر به صورت گسترده‌ای در ساخت پلاتیکها و رزینهایی مانند عایقها و قایقهای فایبر گلاس در تولید لاستیک ، مواد حد واسط رزینهای تعویض یونی و در تولید کوپلیمرهایی مانند ABS و SBR کاربرد دارد. محصولات تولیدی از استایرن در بسته بندی ، عایق الکتریکی - حرارتی ، لوله‌ها ، قطعات اتومبیل ، فنجان و دیگر موادی که در ارتباط با مواد غذایی می‌باشند ، استفاده می‌شود.

لاستیکهای سیلیکون

مخلوط بسیار کانی- آلی هستند که از پلیمریزاسیون انواع سیلابها و سیلوکسانها بدست می‌آیند. با اینکه گرانند ولی مقاومت قابل توجه در برابر گرما به استفاده منحصر از این لاستیکها در مصارف بالا منجر شده است. این ترکیبات اشتغال پذیری نسبتا پایین ، گرانروی کم در درصد بالای رزین ، عدم سمیت ، خواص بالای دی الکتریک ، حل ناپذیری در آب و الکلها و ... دارند به دلیل همین خواص ترکیبات سیلیکون به عنوان سیال هیدرولیک و انتقال گرما ، روان کننده و گریس ، دزدگیر برای مصارف برقی ، رزینهای لایه کاری و پوشش و لعاب مقاوم در دمای بالا و الکلها و مواد صیقل کاری قابل استفاده‌اند. بیشترین مصرف اینها در صنایع هوا فضاست.

لاستیک اورتان

این پلیمرها از واکنش برخی پلی گلیکولها با دی ایزوسیاناتهای آلی بدست می‌آیند. مصرف اصلی این نوع پلیمرها تولید اسفنج انعطاف پذیر و الیاف کشسان است. در ساخت مبلمان ، تشک ، عایق - نوسانگیر و ... بکار می‌روند. ظهور نخ کشسان اسپندکس از جنش پلی یوره تان به دلیل توان بالای نگهداری این نوع نخ زمینه پوشاک ساپورت را دگرگون کرده است.

انواع پلیمرها

پلیمرها را به سه گروه عمده تقسیم می‌کنند:

• بیوپلیمرها یا پلیمرهای طبیعی مانند سلولز ، نشاسته ، پروتئینها و ...
• پلیمرهای معدنی مانند الماس ، گرافیت ، اکثر اکسیدهای فلزی و ...
• پلیمرهای سنتزی پلیمرهایی هستند که منشا آنها عموما مونومرهایی از نفت خام و قطران زغال سنگ است و ما با انجام فرآیندهایی پلیمرهای بسیار مفید می‌سازیم که امروزه زندگی بدون آنها ممکن نیست. با این فرایندها بطور کلی آشنا می‌شویم.


پلیمریزاسیون افزایشی

در این نوع پلیمریزاسیون ، از ترکیباتی که بند دوگانه (C ? C) دارند، پلیمر می‌سازند. مثل تولید پلی اتیلن از اتیلن.
پلی اتیلن
C2H4 ? (? C2H4 ?)n

این واکنش در اثر حرارت به پلی اتیلن تبدیل می‌شود. جرم مولکولی پلی اتیلن بین 1000 تا 20000 می‌تواند متفاوت باشد. یعنی بر حسب شرایط ، درجه پلیمریزاسیون یعنی همان n مولکول پلیمر را می‌توان کم یا زیاد کرد.
آکریلان
n(CH2 ? CHCN) ? (? CH2 ? CHCN?)n

این پلیمر نیز از مشتقات اتیلن است. مونومر این پلیمر ، سیانید ونیل (آکریکونیتریل) است.

PVC

CH2 ? CHCl ? (? CH2 ? CHCl)n

پلی وینیل کلراید یا PVC نیز از پلیمریزاسیون کلرید وینیل CH2 ? CHCl بوجود می‌آید.

کائوچو

کائوچو بر دو نوع است:

• کائوچوی طبیعی :

کائوچوی طبیعی از شیره درختی به نام Hevea بدست می‌آید، از پلیمریزاسیون هیدروکربنی به نام 2- متیل -3 , 1- بوتادین معروف به ایزوپرن به فرمول CH2 ? C (CH3) ? CH ? CH2 بوجود می‌آید:
CH2 ? C (CH3) ? CH ? CH2 ? (? CH2 ? C CH3 ? CH ? CH3)n

با توجه به فرمول ساختمانی کائوچوی طبیعی می‌بینیم که در مونومر آن هنوز یک بند دوگانه وجود دارد.

• کائوچوی مصنوعی :

چون در فرمول ساختمانی کائوچوی طبیعی پیوند دوگانه وجود دارد، به همین دلیل وقتی کائوچو را با گوگرد حرارت دهیم، این مونومرها پیوند ? خود را باز می‌کنند و ظرفیتهای آزاد شده ، اتم گوگرد را می‌گیرند. در نتیجه کائوچو به لاستیک تبدیل می‌گردد. حرارت دادن کائوچو با گوگرد و تولید لاستیک را اصطلاحا ولکانیزاسیون (Vulcanization) می‌نامند و به همین دلیل لاستیک حاصل را نیز کائوچوی ولکانیزه گویند.

چند نوع کائوچوی مصنوعی نیز ساخته‌اند که از موادی مانند 3 , 1- بوتا دی‌ان
کلروپرن به سهولت پلیمریزه شده و به نوعی کائوچوی مصنوعی به نام نئوپرن تبدیل می‌شود.

پلیمریزاسیون تراکمی

اگر در یک پلیمریزاسیون ، بر اثر واکنش مونومرها با هم ، مولکولهای کوچکی مثل H2O و NH3 و ... خارج شوند، این نوع پلیمریزاسیون را تراکمی می‌نامند. مثل پلمیریزاسیون گلوکز در تولید نشاسته و سلولز که منجر به خارج شدن آب می‌گردد و یا مثل بوجود آمدن نایلون که مانند مواد پروتئینی یک پلی آمید است و پلیمر شدن یک آمین دو ظرفیتی به نام هگزا متیلن دی آمین به فرمول NH2 ? (CH2)6 ? NH2 با یک اسید دو ظرفیتی به نام اسید آدیپیک HOOC ? (CH2)4 ? COOH بوجود می‌آید. در این عمل ، عامل OH_ اسید از دو طرف با هیدروژن گروه آمین NH2_ تشکیل آب داده و خارج می‌شوند و باقیمانده‌های مولکولهای آنها با هم زنجیر پلیمر را بوجود می‌آورند. به شکل زیر:
... + NH2 ? (CH2)4 ? NH2 ? HOOC ? (CH2 ? COOH + ...

نایلون:nH2O + (? NH ? (CH2)6 ? N(H) ? CO ? (CH2)4 ? CO ?)n

پلیمریزاسیون اشتراکی (کوپلیمریزاسیون)

اگر در عمل پلیمریزاسیون ، 2 مونومر مختلف با هم مشترکا پلیمر شوند و یک پلیمر را بوجود آورند، آن را کوپلیمر می‌نامند. مثلا یک نوع لاستیک وجود دارد، به نام بونا _ S که از پلیمریزاسیون دو جسم مختلف یکی به نام 3 , 1- بوتا دی‌ان CH2 ? CH ? CH ? CH2 و دیگری به نام وینیل بنزن (استیرن) C6H5 CH ? CH2 بوجود می‌آید که قسمتی از فرمول ساختمانی آن به شکل زیر است:

--CH2 ? CH ? CH ? CH2 ? CH(C6H5) ? CH2--

شیمی نایلون:

پلی کندانسیون یا پلیمریزاسیون تراکمی

اگر در یک پلیمریزاسیون بر اثر واکنش منومرها باهم ، مولکولهای کوچکی مثل NH3 ، H2O و ... خارج شوند، پلیمریزاسیون را پلی کندانسیون یا تراکمی می‌نامند. مثل پلیمریزسایون گلوکز در تولید نشاسته و سلولز که منجر به خارج شدن آب می‌گردد و یا مثل بوجود آمدن نایلون که مانند مواد پروتئینی یک پلی آمید است و از پلیمر شدن یک آمید دو ظرفیتی به نام هگزامتیلن دی آمین به فرمول: NH2 - (CH2)6 - NH2 با یک اسید دو ظرفیتی به نام اسید آدیپیک به فرمول HOOC - (CH2)4 - COOH بوجود می‌آید.

در این عمل عامل OH – اسید از دو طرف با هیدروژن گروه آمین NH2 – تشکیل می‌دهند و خارج می‌شوند و باقیمانده مولکولهای آنها زنجیر پلیمر را بوجود می‌آوردند. به عبارت دیگر واکنش چند تراکمی از متراکم شدن دو عامل مختلف از دو منومر مختلف و یا از متراکم شدن دو عامل مختلف از یک مولکول با همان مولکول پلیمر سنتز می‌شود.

پلی آمیدها

پلی آمیدها شامل سه نوع نایلون ، نایلون 6و 6 نایلون 11 می‌باشد. همانطور که ذکر شد، پلی آمیدها از طریق واکنشهای چند تراکمی یا پلی کندانسیون بوجود می‌آید.

نایلون 6

نایلون 6 و 6 از باز شدن حلقه کاپرولاکتام در حضور آغازگر N - بنزوئیل ? - پیرولیدون و کاتالیزور سدیم آمید NH2Na بدست می‌آید. ماده اولیه کاپرولاکتام ، بنزن است. از کاپرولاکتام در محیط عمل به مقدار بسیار زیاد داریم. ولی NH2Na2 ، چون به عنوان آغازگر بکار می‌رود، تنها به مقدار بسیار اندک داریم که آغاگر حلقه بوده و بعد از آن ، واکنش پیش خواهد رفت.

نایلون 6 و 6

همانطور که گفته شد، نایلون 6 و 6 از متراکم شدن اسید آدیپیک و هگزا متیلن دی آمین در حضور حرارت و حذف یک مولکول آب ایجاد می‌گردد.


یک مولکول آب + نایلون 6 و 6 <---------- HOOC-(Ch2)4-COOh + NH2-(CH2)6-NH2 + حرارت

نایلون 11

نایلون 11 فرآورده بسیار مهمی است که از متراکم شدن آمینو اندوکانوئیک اسید که از روغن گرچک گرفته می‌شود، بوجود می‌آید و پلی آمید Rilsan یا Nylon11 نامیده می‌شود. از متراکم شدن این ماده نیز در حضور حرارت ، آب آزاد می‌شود. Rilsan بهترین الیاف پارچه محسوب می‌شود. چون رنگ پذیری و استحکام بالایی دارد.

خواص و کاربردهای نایلون

بیشترین کاربرد نایلونها در تهیه الیاف پارچه و صنایع نساجی است و در تهیه قطعات صنعتی نیز کاربرد دارند. نایلونها قدرت مکانیکی خوبی دارند و به این علت در این صنایع استفاده می‌شوند. این پلیمرها ، نقطه ذوب بالایی دارند. چون در بین زنجیرهای پلیمر ، پیوند هیدروژنی ایجاد شده است. این پلیمرها کمتر در حلالها حل می‌شوند، اما قابل انحلال در اسید فرمیک و پلی آمیدها هستند.


+ نوشته شده توسط امین در چهارشنبه دوازدهم دی 1386 و ساعت 0:6 | < type=text/java>GetBC(2); یک نظر
سلام من امین اسماعیل پور هستم.این وبلاگ را تقدیم می کنم به همه دوستانم.
+ نوشته شده توسط امین در سه شنبه یازدهم دی 1386 و ساعت 23:55 | < type=text/java>GetBC(1); یک نظر


Powered By
BLOGFA.COM



¤ نویسنده: امید مومن

نوشته های دیگران ( )

ساعت 11:52 صبح دوشنبه 87/8/6


رشته مهندسی پلیمر نسبت به رشته های مهندسی دیگر جوان تر است و شکوفایی ان از جنگ جهانی دوم آغاز شده است.اما به دلیل کاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف این رشته به سرعت رشد کرده و امروزه جزو یکی از رشته های مهم کشورهای صنعتی میباشد.
پلیمر به دو دسته طبیعی و مثنوعی تقسیم میشود که پلیمر طبیعی موادی مانند ترکیبهای سلولزی چوب کاغذ و پشم هستند اما پلیمر مصنوعی در دوران جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفت چون که دانشمندان متوجه شدند که از مواد نفتی میتوان مواد پلیمری مصنوعی رساخت.از این رو مهندسی پلیمر با ساخت پلیمرهای مصنوعی توسط محققین شکوفا گردید و اکنون تنها با گذشت 5 دهه از ان دوران این رشته به حدی رشد کرده که پیشرفت تکنولوژی ارتباط تنگاتنگی با طراحی و ساخت مواد پلیمری دارد. مهندسی پلیمراز20 سال پیش در ایران مورد توجه قرار گرفت.البته در آغاز یکی از گرایش های مهندسی شیمی بود.


مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر
رشته مهندسی پلیمر به تولید مواد پلیمری از قبیل پلاستیک لاستیک الیاف مصنوعی و رزین و مواد صنعتی دیگر میپردازد از این رو اهمیت بسیاری دارد.
هدف رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید محصولات پلیمری مثل لاستیک و پلاستیک و الاستومر و رزین و مواد مورد نیاز صنعت است.البته پلیمرها کاربرد پزشکی هم دارد.مثلا اگر کشکک زانوی کسی اسیب دیدو ترمیم ان امکان پذیر نباشد شبیه همان کشکک زانو را با مواد پلیمری درست میکنند و یا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته میشوند که به این مواد پلیمری پلیمرهای زیستی میگویند.

مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ
ایا میدانید امروزه 4 الی 5 درصد از درامد ناخالص دولتها صرف خوردگی فلزات میشود؟
البته در ایران هنوز اماری در این مورد ارائه نشده امه کمیته " تحقیقات رنگ و خوردگی" معتقد است که از دیرباز یکی از معضلات پخش فراوردهای نفتی ایران مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لوله ها بوده است.
حال برای مبارزه با این مشکل چه باید کرد؟
پاسخگوی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا یک بخش مهم از دروس این رشته در مورد پوشش دهی (یکی از راههای مبارزه با خوردگی) میباشد.


فرصتهای شغلی یک مهندس پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ ( در حد کارشناسی):
همه ساله در جهان هزارن تن رنگینه مصنوعی تولید میشود.اگر بخواهیم فقط برای رنگرزی الیاف به جای رنگینه های مصنوعی از رنگینه های طبیعی استفاده کنیم مساحتی چند برابر کره زمین برای کاشت گیاهان رنگی لازم است. این نشان دهنده گستردگی بازار کار فارغ التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ است که میتوانند در کارخانجات رنگ سازی به تولید رنگینه های مصنوعی بپردازد.بازار کار فارغ التحصیلان این رشته تنها شامل کارخانجات ساخت رنگ نمیشود.فارغ التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی وعلوم رنگ میتوانند در دو زمینه عمده فعالیت کنند که یکی از آنها طراحی فرمول وساخت رنگ ودیگری طراحی فرمول وساخت پوشش ها که خود به دو بخش پوششش های صنعتی مثل ضد خوردگی وپوشش های تزئنی مثل رنگ در ها ودیوارها تقسیم میشود.

فرصتهای شغلی یک مهندس پلیمر ( در حد کارشناسی ):
امروزه بیش از 50%قطعات خودرو از مواد پلیمری تولید می شود این در حالی است که شرکت های خودرو سازی همچنان در تلاش هستند تا هرچه بیشتر از مواد پلیمری در ساخت خودرو ها استفاده کنند. باید پذیرفت حتی اگر مواد پلیمری فقط در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می گرفت خبر فوق نشانگر موقعیت شغلی گسترده مهندسی پلیمر در بازار کار بود.
اما در حال حاضر مواد پلیمری تنها در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار نمی گیرد . امروزه مواد پلیمری در صنایع مختلف بسیار پر اهمیت است . برای مثال در صنایع برق – الکترونیک ومخابرات پلیمر های مصنوعی بعنوان عایق های الکتریکی جایگاه بسیار مهمی دارند به گونه ای که امروزه اگر پلیمرها نباشند صنایع برق نمی توانند به اهداف خود برسند .
درصنعت پوشاک نیز پلیمر ها در تولید پوشش ها – تن پوش ها وکف پوش ها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل ونقل زمینی (خودرو سازی وقطار و...) هوایی (هواپیما و...) دریایی ( کشتی و... ) پلیمرها حضور چشمگیری دارند وبالاخره در صنایع نظامی – پزشکی وکشاورزی وبسته بندی کاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است.

مشکلات شغلی
گمنامی رشته مهندسی پلیمر یکی از مشکلاتی است که بیشتر فارغ التحصیلان ین رشته از آن سخن می گویند. آنها معتقدند که بیشتر مدیران صنایع وشرکت های دولتی وخصوصی از کارایی مهندسان پلیمر اطلاعی ندارند وبه جای مهندسی پلیمر از لیسانس شیمی استفاده می کنند وجالب این است که هر شرکتی که یک مهندسی پلیمر استخدام کرده تازه به کارایی فارغ التحصیل این رشته پی برده است. چون فارغ التحصیل رشته شیمی طراحی فرمولاسیون را نمی خواند وتازه بعد از ورود به بازار کار اطلاعاتی را که یک مهندس پلیمر طی 4 سال بدست آورده با کار وتجربه در صنعت به دست می آورد.



من برنده ام چون مرز بین هدف وآرزو را می شناسم.

¤ نویسنده: امید مومن

نوشته های دیگران ( )

ساعت 11:27 صبح دوشنبه 87/8/6

 

صابون ی هوشمند صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب ایجاد خواهند کرد.به گزارش خبرگزاری مهر،شوینده های فعلی حاوی مولکول های فعال سطحی هستند که از یک سمت با برخورداری از خاصیت های چربی،آلودگی و جرم ها را جذب و سمت دیگر آن ها را به کنار می رانند.این مولکول ها همچنین تمایل به تولید حباب داشته که البته این فرایند استفاده از آب بیشتر را موجب می شود.اکنون محققان دانشگاه کوینزلند استرالیا واکنش کننده ی شیمیایی هوشمندی تولید کرده اند که تنها تحت شرایط محیط های قلیایی حباب تولید می کنند.بر اساس گزارش(نیوساینتیست)شوینده ها در این فرایند نوین تمایل دارند تا خاصیت قلیایی داشته باشند.بنابراین در زمان سپری شدن چرخه ی شست و شو مولکول های یاد شده به یکدیگر متصل شده تا حباب تشکیل دهند.


((مجله ی مواد شیمیایی))




¤ نویسنده: امید مومن

نوشته های دیگران ( )

<      1   2      

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
9
:: بازدید دیروز ::
9
:: کل بازدیدها ::
88007

:: درباره من ::

کامپوزیت.شیمی.پلاستیک.چسب.رزین.الاستومر.پلیمر


:: لینک به وبلاگ ::

کامپوزیت.شیمی.پلاستیک.چسب.رزین.الاستومر.پلیمر

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

پلیمر هوشمند-سیالات مغناطیسی-سیالات مغناطیسی .

:: آرشیو ::

عمومی
کامپوزیت

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من::

مهندسی پلیمر
سجاد
امین
انجمن علومهندسی پلیمر و شیمی ایران

:: خبرنامه وبلاگ ::